Ako nakupovať a byť pri tom EKO?

Dá sa to a celkom jednoducho. Možno ste si všimli, koľko kupujúcich vymenilo mikroténové vrecúška na ovocie, zeleninu a pečivo za ekosieťky, ktoré možno používať opakovane. Nájdete ich aj v sortimente Kauflandu. Ovocie či zeleninu si stačí dať do nákupnej tašky aj bez obalu a domov ich prinesiete rovnako kvalitné. Ak si navyše vyberiete plody s označením Bio, máte nielen záruku kvality, ale môžete si byť istí, že boli vypestované podľa prísnych ekologických noriem. To isté platí pre všetky takto označené potraviny. Keď už je reč o certifikátoch, stojí zato všimnúť si ich na obale výrobku. Na mnohých produktoch v Kauflande nájdete skratky ako GOTS, UTZ FSC alebo označenie Rainforrest Alliance a mnohé iné. Nemusíte si presne pamätať, čo znamenajú. Jednoducho potvrdzujú, že produkty boli vyrobené ohľaduplne k životnému prostrediu, k ľudom či zvieratám a prispeli k ich ochrane. Zodpovedným výberom produktov nakúpite nielen kvalitu za výhodnú cenu, ale poďakuje sa vám zaň aj príroda. Jednoduché, však?

VYSKÚŠALI STE UŽ KLIMATICKY NEUTRÁLNE NOVINKY?

Znie to možno trochu futuristicky, ale ide o potraviny či kozmetiku, ktoré už možno zo sortimentu reťazca dobre poznáte. Ide o klimaticky neutrálne produkty celého radu privátnej značky K-take it veggie a prírodnú kozmetiku Bevola Naturals. Čo sa skrýva za označením klimaticky neutrálne? To, že dopady na životné prostredie sú počas ich výroby, prepravy a spotreby čo najnižšie a nevyhnutné vyprodukované množstvá CO2 reťazec kompenzuje medzinárodne uznávanými a certifikovanými projektmi. Na kompenzáciu CO2 emisií, ktoré vznikajú v prípade týchto konkrétnych výrobkov podporuje Kaufland projekt na ochranu klímy Qori Q´oncha. Ide o výrobu sporákov a pecí od spoločnosti Microsol, ktoré sú energeticky efektívne, šetria palivo, produkujú menej emisií CO2 a sú určené pre rodiny v chudobných vidieckych oblastiach Peru.

ČERSTVÉ, KVALITNÉ, SLOVENSKÉ

Aj vy patríte k ľuďom, ktorí zo širokého výberu čerstvých a kvalitných produktov za výhodné ceny vyberajú tie od slovenských dodávateľov? Ďalší bod pre zelenšiu planétu. Ako to spolu súvisí? Tým, že Kaufland spolupracuje so stovkami väčších i menších slovenských dodávateľov, sú trasy dopravy niektorých produktov omnoho kratšie ako pri zahraničných producentoch, čo výrazne prispieva k zníženiu škodlivých látok v ovzduší. A ak uprednostňujete slovenské produkty, určite vás poteší fakt, že podľa GfK prieskumu z júla tohto roka Kaufland ponúka v priemere najviac slovenských výrobkov spomedzi maloobchodných reťazcov. Nákup si potom môžete odniesť v textilnej taške z biobavlny alebo v novej klimaticky neutrálnej nákupnej taške. Obe nájdete pri pokladni. A modrý eko blok za nákup nevyhadzujte do smetí, ale spolu so zberovým papierom do nádob na triedenie odpadu. Čo poviete – nakúpiť kvalitne, výhodne a pritom ohľaduplne k životnému prostrediu nie je až také náročné?

AKO KAUFLAND CHRÁNI KLÍMU

Prostredníctvom mnohých projektov, ktoré realizuje v každodennej praxi. Toto sú len niektoré z nich, ale významne prispievajú k ochrane klímy: V predajniach využíva LED osvetlenie, ktoré ušetrí až štvrtinu energie, čo predstavuje zníženie emisií CO2 o 3 500 ton ročne. 3 Novopostavené predajne od roku 2013 využívajú na vykurovanie odpadové teplo, ktoré vzniká pri priemyselnom chladení, a ekologické chladivá s najmenším možným dopadom na životné prostredie. Postupne umiestni na strechy predajní fotovoltaické panely, ktoré chránia prírodné zdroje. Využíva prepravky EPS, do ktorých sa ovocie a zelenina ukladajú u pestovateľa a z nich si vyberá aj zákazník priamo v predajni. Takto ušetrí viac ako 3 000 ton CO2 ročne. Eko kamión, ktorý rozváža tovar z logistického centra do predajní, jazdí na ekologický LNG pohon – v porovnaní s dieselovými kamiónmi vypustí do ovzdušia o 20 % menej emisií CO2. Používa nové skladacie palety, ktoré ušetria 40 % ochrannej fólie a zvýšili vyťaženosť nákladných vozidiel. „Ochrana životného prostredia a osobitne klímy patrí k našim prioritám. Preto sú mnohé naše projekty zamerané na znižovanie uhlíkovej stopy. Do roku 2030 sme si stanovili cieľ zredukovať emisie z vlastnej prevádzkovej činnosti oproti roku 2019 o viac ako 80 percent. A k znižovaniu produkcie emisií chceme motivovať aj našich dodávateľov,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovenská republika. To, že je slovenský Kaufland v ochrane klímy na dobrej ceste, potvrdil aj nedávny prieskum spoločnosti Impact Metrics medzi českými a sčasti aj slovenskými reťazcami. Má najnižšiu uhlíkovú stopu spomedzi štrnástich reťazcov v oboch krajinách.

Ilustračné foto: pexels.com