Monitoring médií 30. 8. 2021

Bratislavskú spaľovňu odpadov vo Vlčom hrdle, po novom zariadenie na energetické využívanie odpadu (ZEVO), čaká jesenná technologická odstávka, ktorá bude trvať od 18. septembra do 18. októbra. Pozastavené budú súčasne aj zariadenia na obidvoch spaľovacích linkách (K1 a K2). Dôvodom sú nevyhnutné opravy, ktoré boli naplánované už počas jarnej odstávky. Mestská firma deklaruje opatrenia, ktoré majú minimalizovať odvoz odpadu na skládku. V nevyhnutnom prípade bude odpad uložený na skládku FCC Zohor.

(Zdroj: https://regiony.zoznam.sk/bratislavsku-spalovnu-odpadov-vo-vlcom-hrdle-caka-technologicka-odstavka/)


Slovensko patrí k 10 percentám najbohatších štátov sveta, ktoré sa podieľajú na polovici vypustených emisií do atmosféry. Tie sa v nej hromadia a spôsobujú globálne otepľovanie. Kým vo svete sa v porovnaní s rokom 1990 doposiaľ oteplilo v priemere o 1,1 stupňa Celzia, na Slovensku hovoríme o 2 stupňoch. Do roku 2030 sa podľa odhadov vedcov oteplenie ešte zvýši na 3 až 3,5 stupňa a nastolí nový režim počasia.

(Zdroj: https://www.aktuality.sk/clanok/e4e84rz/klimatolog-zijeme-v-nespravodlivej-spolocnosti-nadspotrebu-by-najrychlejsie-zastavila-uhlikova-dan/)


Až 87 percent odevov končí na skládke odpadu, čo taktiež len urýchľuje klimatické zmeny. Fast fashion sa dostala na čiernu listinu ekológov a greenfluenceri vyzývajú, aby sme namiesto nakupovania dali prednosť swapovacím podujatiam, na ktorých sa oblečenia zamieňa za iné. Možno je tu však ďalšia možnosť, ktorú uviedla na trh značka H&M vo svojej švédskej kamennej predajni. Konkrétne ide o stroj s názvom Looop. Oblečenie nevyhodíte, ale prinesiete ho do predajne, kde ho spomínaný vynález dokáže „rozobrať“ na vlákna a následne z nich vyrobiť nový kus odevu. Ten si dokážete vybrať sami z predvolenej ponuky. Looop v opísanom procese nepoužíva vodu ani chemické látky, teda je maximálne šetrný k životnému prostrediu. Zákazníci môžu navyše výrobu sledovať na obrazovkách, a dozvedieť sa tak viac o ekologických možnostiach budúcnosti. Na propagácii vynálezu v Štokholme spolupracovala značka H&M s agentúrou AKQA. Festival Cannes Lions 2021 ich prácu odmenil cenou Grand Prix v kategórii Dizajn.

(Zdroj: https://strategie.hnonline.sk/marketing/7880455-inspiracie-z-cannes)