O elektroautách, novinkách a mýtoch s novinárom Martinom Šebestom

Martin ŠebestaMartin Šebesta je novinárom 18 rokov a v súčasnosti píše pre časopis Auto, motor a šport a portál autoviny.sk. Testuje nové vozidlá, sleduje trendy, má prehľad a názor. Elektromobilita sa dostáva do centra pozornosti v EÚ. Martin nám porozprával, aké novinky ho očarili na automobilovej výstave v Nemecku a ako vidí elektromobilitu a najčastejšie mýty s ňou spojené. 

Nedávno si na svoj Facebook zavesil zaujímavé foto z automobilového veľtrhu v Mníchove. O čo presne išlo?
Hovorme tomu skôr podujatie, volalo sa IAA Mobility a cieľom bolo predstaviť návštevníkom nový pohľad na mobilitu ako takú, nie len nové autá, so zameraním na pohyb v meste. Okrem áut, ktoré boli takmer všetky elektrické, sme videli veľa iných riešení mestskej mobility, od mechanických a elektrických kolobežiek a bicyklov až po iné komplexné riešenia ako car sharing a požičovne skútrov a iných, hlavne elektrických dopravných prostriedkov. Okrem asi troch vozidiel so spaľovacími motormi podujatiu dominoval elektrický pohon.

Elektrické autá dnes už nie sú úplne prelomovou technológiou, akým smerom sa hýbe vývoj v tejto oblasti?
Treba povedať, že elektrické autá ešte stále prechádzajú veľkými zmenami. Podstatný je neustály vývoj batérií a elektrických motorov, čo sa spája hlavne s predlžovaním dojazdu. Ak sme pred pár rokmi boli nadšení z toho, ak auto malo dojazd 250 — 300 km na jedno nabitie, tak dnes už nie je nič mimoriadne, ak autá majú dojazd okolo 500 km. Technologický pokrok sa teda prejavuje predovšetkým vo výraznom predlžovaní dojazdu a s tým sa spája aj znižovanie cien elektromobilov. Vyzerá to tak, že takmer všetky automobilky budú do roku 2030 utlmovať vývoj spaľovacích motorov, a to sa týka aj hybridov.

Našiel si na podujatí niečo, čo Ťa vyslovene prekvapilo či aspoň zaujalo?
Pokiaľ ide o konkrétne autá na IAA, veľmi ma prekvapil nový Renault Megane. Značka Renault za posledných 5 – 10 rokov priniesla modely, ktoré boli na môj vkus trochu nemastné-neslané. A zrazu prišiel nový Megane, ktorý bude čisto elektrický, s dojazdom okolo 400 km, a ktorý vyzerá tak, že si vravím: konečne Renault, za ktorým sa rád obzriem. Tento model je urobený veľmi kvalitne a to z hľadiska použitých materiálov, dizajnu aj spracovania interiéru. Takže pre mňa osobne bol jedným z tromfov na autosalóne určite nový Megane. Pokiaľ ide o ostatné automobilky, veľmi zaujímavé novinky prinieslo BMW, hlavne modely i4 a iX, ktorými BMW naplno vstupuje do sveta elektrickej mobility. No a absolútnym trhákom bol Mercedes, ktorý v Mníchove predstavil až desať nových modelov, pričom všetky boli elektrifikované a prevažná väčšina bola čisto elektrická. Spomenul by som nový model EQE a tiež EQS vo verzii AMG, čo znamená vyšší výkon batérie a dlhší dojazd. Videli sme tiež štúdiu elektrickej verzie „terénnej“ triedy G, ale tentokrát to štyrmi motormi, pričom sériová výroba sa očakáva v priebehu nasledujúcich rokov.

Ako vidíš ďalší vývoj elektromobility? Pôjde dominantne o malé mestské autá alebo elektromobily obsadia všetky segmenty?
Ja to vidím z viacerých pohľadov, ten prvý je legislatívny – pravidlá EÚ nastavili pre výrobcov obrovský tlak na znižovanie emisií skleníkových plynov. Čiže zjednodušene povedané, od roku 2030 by sa nemali predávať autá so spaľovacím motorom. Druhá vec je praktický či užívateľský pohľad. Ak sme sa doteraz pri výbere nového auta rozprávali o tom, či si kúpiť diesel alebo benzín, dnes sa vďaka elektrifikácii dostávame na križovatku, z ktorej môže viesť mnoho ciest. Pre mňa je elekromobil najzaujímavejší vtedy, keď ho využívam v meste a blízkom okolí. Čiže ak potrebuješ dochádzať do mesta a denne urobíš 40 — 50 km, elektrické auto dáva zmysel, keďže batéria nemusí byť prehnane veľká ani drahá. Druhá téma sú rôzne kombinácie spaľovacích motorov a elektromotorov, tzv. hybridy, ktoré sú ideálne na dlhšie dojazdy. Na tomto mieste nesmieme zabudnúť na naftové motory, ktoré sú ale dnes podľa mňa zbytočne ostrakizované, pretože moderné motory majú spotrebu 4 — 5 l/100 km a ich emisie sú minimálne. Ďalej je tu vodík, ktorý je tiež jedným z možných alternatívnych spôsobov pohonu, zvlášť vo verzii palivových článkov, ktorý chemickou reakciou vytvára elektrinu a poháňa elektromotor. A toto je riešenie, ktoré by mohlo byť vhodné pre nákladnú dopravu a prepravu na veľmi dlhé vzdialenosti. Čiže dnes tu máme široké hypotetické možnosti v spektre od elektrických vozidiel cez elektrifikované autá až po vodíkový pohon. To, akým smerom sa reálne posunie automobilový priemysel, bude v značnej miere závisieť od preferencií a potrieb spotrebiteľa. Ja si myslím, že do značnej miery sa budú robiť riešenia šité na mieru konkrétnym potrebám zákazníka.

Skúsme sa pozrieť na najčastejšie mýty o elektromobilite. Ide skutočne o mýty alebo o opodstatnené výhrady? Mýtus prvý – krátky dojazd.
Vzhľadom na to, že dnes sú dostupné autá, ktoré sú schopné urobiť na jedno nabitie 500 — 700 km, tak mýtus dojazdu je podľa mňa dávno vyvrátený. S tým ale súvisí mýtus nabíjania. A tam by som chcel zdôrazniť, že na to, aby bol mýtus problémov s nabíjaním porazený a na to, aby elektromobilita naozaj mala zmysel, je potrebné nabíjať doma, alebo mať osvieteného zamestnávateľa, ktorý umožní nabíjanie v práci. Pretože nech je sieť verejných nabíjačiek a rýchlonabíjačiek, ktoré mimochodom veľmi potrebujeme, akokoľvek hustá, tak práve pomalé nabíjanie počas noci so zvýhodnenou tarifou udržiava baterku v potrebnej kondícii.

Ďalší mýtus: vysoké vstupné náklady pri kúpe auta.
Áno, tento mýtus je pravdivý, ale nadobúdacia cena nie je jediným nákladom pri používaní vozidla, treba sa pozrieť na vec z dlhodobejšieho hľadiska. Aj keď je elektromobil pri nákupe omnoho drahší, jeho prevádzkové náklady pri používaní sú výrazne nižšie. Jedna vec je cena elektriny, druhá vec je omnoho nižší počet pohyblivých častí vozidla, ktoré by sa mohli pokaziť alebo potrebujú pravidelný servis. Takže z dlhodobého pohľadu sa pomer nákladov medzi spaľovacím motorom a elektrickým autom výrazne mení, obzvlášť, ak využívate pomalé nočné a lacnejšie nabíjanie.

Mýtus krátkej životnosti baterky?
Touto témou sa veľmi intenzívne zaoberajú všetci výrobcovia. Dnes už ale nie je neobvyklé, ak výrobca poskytne na batériu  záruku na 8 rokov alebo 160 000 km. Ďalší zaujímavý jav je tzv. atomizácia batérií. To znamená, že ak pred 5 — 10 rokmi ste museli pri poškodení batérie vybrať a vymeniť celú batériu, tak vďaka atomizácii je dnes batéria schopná „povedať“, ktoré moduly alebo dokonca priamo články sú poškodené, a preto je možné vymeniť len konkrétnu časť. Tým pádom je celý servis batérií omnoho jednoduchší, rýchlejší a cenovo dostupnejší.

Plánuješ si kúpiť elektromobil?
(smiech) Obávam sa, že o 20 rokov nebudem mať inú možnosť.

 

 

Zdroj fotografií: Auto, motor a sport